Programledaren försäkrar att hennes båt hjälper henne att hålla inkomsterna uppe
Det finns ingen sommar utan hav, och ingen kändis utan semester på en båt. Men nej, trots vad det kan verka, har inte alla en yacht som Cristiano Ronaldo eller Rafa Nadal, många av dem hyr dem bara för några veckor. Något liknande gör företaget Gestair med de tomma timmarna för privata flygplan, som vilar i VIP-hangaren på Barajas flygplats. Vare sig det är i luften eller till havs har många kändisar sett en guldgruva i denna typ av verksamhet, som till exempel talkshowvärden, modellen och influencern Tamara Gorro, som har två miljoner följare på sociala medier och som talar med LA RAZÓN om denna verksamhet. Hon har haft ett händelserikt år där hon har hittat sig själv och fått en ny start. Hon har gett ut en bok med Harper Collins (Ahora que vuelvo a vivir) där hon berättar att hon var nära att ta sitt liv på grund av depression. Efter denna katarsis fokuserar hon nu på att njuta, lämna det dåliga bakom sig (hon var gift med den före detta fotbollsspelaren Ezequiel Garay) och njuta av sina två barn Shaila och Antonio, som hon älskar.
La Fresería, hur några trettioåringar fick miljontals ”likes” och tio miljoner om året
För två år sedan investerade affärskvinnan i köpet av en yacht vid namn Gogga som hon hyr ut under hela högsäsongen i vattnen utanför Ibiza. Driften sköts av ett externt företag, och hon ser personligen till att allt är perfekt. ”Jag ville inte ha en båt i hamnen för att kunna åka ut när jag kände för det, eftersom det innebär enorma underhållskostnader. Jag ville ha en affärsmodell som fungerade på sommaren, eftersom arbetet oundvikligen går ner då. Jag är ju inte så mycket i tv, så jag behövde ha något mer att göra under dessa månader. Jag köpte yachten som en investering, för att hyra ut den och njuta av den med min familj och vänner när den är ledig. Den hyrs ut per dag under högsäsong, som här är från påsk till oktober. Den går ut varje dag, om allt går bra”, förklarar han. Tamara är mycket van vid att sköta sig själv. Hon gör det själv med sina två miljoner följare och sköter den digitala marknadsföringen för sitt företag Shanmi Media. Sedan en tid tillbaka har Ibiza blivit hennes andra hem. Hon har köpt ett hus på ön för att tillbringa hela sommarsäsongen där, och Gogga är det perfekta företaget för att intäkterna inte ska sjunka under dessa månader utan reklam.
Gogga är en vacker yacht med alla bekvämligheter, 9,78 meter lång, plats för elva personer, badrum med dusch, solterrass och skuggig del med utemöbler, utrustat kök, luftkonditionering och utrustning för vattensporter som snorkling och paddle surf. För tillfället går det bättre än bra, och hon är klar över varför: ”Verksamheten är fantastisk, den ger vinst, men som allt i livet måste man jobba, det vill säga, det här sköts förstås av ett företag som de driver mycket, som har många kontakter… men sedan är jag ständigt på, tar hand om kunder, servar dem… Idag har jag till exempel kommit hit, det är några mycket inflytelserika kunder, några tyskar, så jag kommer för att se vad de behöver, vad de saknar, om de har något att dricka, om båten är i perfekt skick, om kaptenen är perfekt. Jag hyr också ut min båt till bekanta, mycket kända personer som vill undvika pressen, och ja, man måste ta hand om dem, för båten går på mun till mun, det är den bästa reklamen i världen”, förklarar hon.
Det skulle kunna få en att tro att han har för avsikt att utvidga verksamheten, men ingenting kunde vara längre från sanningen: ”Du måste förstå att båtar är en ganska lukrativ verksamhet, men jag tänker inte ge mig in i båtbranschen. Jag har också mina investeringar inom fastighetsbranschen, och det här är bara en sommargrej, förstår du? Dessutom har båtar ett utgångsdatum, man måste vara smart. Man utnyttjar dem, för en båt som används för fritidsbruk har många timmar att gå på och efter två eller tre år måste man sälja den innan den går sönder så att priset inte sjunker. Man säljer den och köper en annan. Man måste vara mycket uppmärksam på sin egen förmögenhet för att få avkastning på den”.
Hennes barn och den flytande verksamheten
Och förutom att tjäna pengar på det, njuter hon också av det: ”Det är något jag alltid lär mina barn, jag vill inte att de ska se att vi har en båt, nej, vi har inte en båt, det finns en båt, den som hyrs ut. Om den någon gång blir ledig, såklart, tittar jag som mamma i kalendern och säger: ”Okej, den dagen är inte uthyrd”, och då bokar jag den för jag vet att de vill åka. Men inte varje dag eller varje vecka, förstås. Men ja, de njuter och vi har mycket roligt tillsammans när vi åker ut med båten”, säger hon glatt, för affären har gått som på räls.
Hennes andra affärsäventyr
Att driva och hyra ut Gogga är inte Tamara första affärsäventyr, hon började investera strax efter att hon började sin karriär inom sociala medier. Sedan 2011 äger hon Onírico Play S.L, ett företag som först hette Esmara och som bara tillhörde henne. Senare gick hennes exmake Ezequiel Garay in i företaget. De öppnade två restauranger i Móstoles under namnet ”Somos 1”. Det är genom detta företag som hon förvaltar intäkterna från uthyrningen av sin yacht. Räkenskaperna har inte uppdaterats sedan 2021, då tillgångarna uppgick till 171 000 euro. Shanmi Media S.L är hennes produktionsbolag och digitala marknadsföringsbyrå, där hon lägger ner sin dagliga tid. Här har de återinvesterat vinsten från sina samarbeten med BMW, Repsol och Mahou, bland andra varumärken.